Grand Prix vinder 500cc klassen 1954
Gilera
• Tværliggende rækkemotor 4-cylindret 2V DOHC luft-kølet 4-takts
• Til denne sæson producerede Franco Passoni en 2. generations motor
• Slaglængden er øget en smule til 58.8mm, og slagvolumen bliver dermed 499.5cc
• Krumtap roterer fremad
• Vinklen mellem udstødnings- og indsugningsventiler er nu øget fra 90° til 100°
• Motoren er nu bygget så cylindrene er separate og topstykket delt i to
• Udstødningsventilerne er interne kølet af natriumfyld
• Motoren er sænket med 75mm
• Cylinder vinkel fremad er 30°
• Vådsumpsmøring
• 4 individuelle afgangsrør uden potter
• Lucas roterende-magnet magnettænding
• længden af indsugningsporten er forkortet
• Våd flerplade kobling og 5-trins gearkasse
• Ydelse 65hk ved 10400 o/m
• Maksimum hastighed 241 km/t (150m/h)
• Vægt 150kg (3301b)
• Akselafstand 1380mm
• Stellets lodrette højde er forkortet med 75mm
• Egerhjul, 3.00 x l9" for, 3.50 x l8" bag
• Avon dæk
Podie placeringer